Най-просто казано, логата са символи, съставени от текст и изображения, които ни помагат да идентифицираме различните брандове. Но то може да бъдат много повече! Доброто лого е крайъгълният камък на вашата марка. То помага на клиентите да разберат какво правите, кои сте и какво цените. Това е голяма отговорност за едно малко изображение! Тук ще проучим в дълбочина какво е лого на фирма, как да се възползвате максимално от него, защото то представя личността на вашата марка.
Какво e лого?
Определение за лого: Това е символ, съставен от текст, изображение или комбинация от двете, които идентифицират фирмата. Доброто лого показва с какво се занимава компанията и какви са ценностите на марката.
Професионалният лого дизайн е свързан със създаването на перфектния визуален знак на марката за дадена компания. Основните видове лого се предлагат в най-различни форми и размери, които варират от текст или слоган /познати още като „логотип“/ до абстрактни лого знаци/логомарк/ и комбинация между текст и символ. Не се притеснявайте ако тези термини не ви говорят нищо. Затова сме създали подробна статия в която може да научите какво е логотип и логомарк , както и да разберете техните характеристики и приложения.
Пол Ранд, бащата на графичния дизайн, веднъж е казал:
“Логото не продава (директно), а идентифицира.”
Имайки предвид това, не забравяйте, че логото ви е като душата на вашата компания и като такова то трябва да бъде последователно, разпознаваемо и да предизвиква положително или значимо чувство. Доброто лого трябва да влива духа на вашата марка във всички визуални елементи и маркетингови канали.
Каква е целта на едно лого?
Въпреки че основната функция на логото е да помага за идентифицирането, то всъщност прави много повече. Нека разгледаме по-подробно какво може да направи логото за вашия бизнес или лична марка.
1. Логото изгражда първото впечатление
Както се казва – никога нямате втори шанс да направите добро първо впечатление, а логото е идеалният начин да направите запомнящо се впечатление, което да привлече вниманието на клиентите ви и да предизвика техния интерес. Вашето лого често е първото и най-забележимо нещо, което се забелязва от аудиторията ви.
2. Силното лого ви отличава от конкуренцията
В морето от безкрайно съдържание и реклами незабравимото лого трябва да бъде достатъчно различно, за да се открои в съзнанието на потребителите. Можете да постигнете това, като проучите конкурентите и техните брандове, за да се разграничите и да позиционирате силно своята марка.
Разбира се, не искате да бъдете толкова необичайни, че потенциалните клиенти да не разберат марката ви.
3. Логото оформя бранд идентичността на марката
Искате да имате ясно изразен и съгласуван външен вид, който веднага да покаже какво представлява вашата марка и как ще бъде възприемана. Това е известно още като бранд идентичност на фирма и се отнася до специфичния визуален облик, който ще придобие вашата марка. Отличителното лого, което създавате, може да послужи като отправна точка, върху която да се надгражда, и трябва да бъде съобразено с цялостната визия.
4. Доброто лого насърчава разпознаване на бранда
Логото също така оставя визуално въздействие, което напомня на клиентите ви, че, ами… че съществувате!
С разрастването на вашата марка, вашето лого се разраства заедно с нея и става все по-познато на вашата аудитория и на света. С други думи, логото може да създаде силни визуални асоциации с бизнеса.
Например, спомнете си за момента, в който видяхте някой да отпива кафе от чаша на Starbucks, и веднага разбрахте откъде идва това кафе. Ето как едно силно лого може да помогне за създаването на силни асоциации в съзнанието на клиентите ви и да засили доверието и лоялността към вашата марка. Не е изненадващо, че логата са централна част от фирмената идентичност.
5. Професионално изработеното лого е мощен стратегически инструмент за брандинг
Въпрос на брандинг е да имате добре дефинирана стратегия за бранда, която ясно очертава вашите ценности и цели. Мислете за логото си като за част от пъзела, неразделен компонент от тази стратегия, който може да предаде посланието на марката ви по всички маркетингови канали. За да добиете представа, логото ви може да се използва на вашия уебсайт, в платформите на социалните медии, при изработка на рекламни материали, на визитните картички, на продуктова опаковка, на физическите ви местоположения и на много други места.
6. Успешното лого подсилва вашето посланието към клиентите
Логото е ефективен начин да информирате клиентите си за вашата компания, без да използвате никакви думи. За секунди един прост символ може да покаже в какъв отрасъл сте, какъв вид услуга предлагате, ценностите на марката ви и да изрази цялостното излъчване на бизнеса ви.
Кои са елементите на едно лого?
Когато решаваме как да си направим лого, има няколко компонента, които трябва да се обединят, за да създадат един уникален стил. Някои лога използват само определени елементи, докато други ги комбинират. Тези елементи работят заедно, за да образуват 7 различни видове лого. Независимо от това кои от тях ще изберете да включите в логото си, важно е да сте запознати с всички тези идеи, за да направите най-добрия избор за вашата марка.
Ключът към добрия дизайн на логото е да се опитате да уловите същността на вашата марка и да го направите просто. Освен това трябва да сте наясно с тенденциите при лого дизайн, за да се винаги в крак и да намирате вдъхновение. Макар че може да изглежда добра идея да включите последните модни тенденции в логото си, първо трябва да помислите дали този дизайн ще може да се развива заедно с вашата марка и да остане актуален с течение на времето.
Цвят
Изборът на цветове за лого не е просто избор на любимите ви нюанси, а сложен процес, който изисква проучване и обмисляне. Като начало разбирането на психологията на логото ще ви помогне да осъзнаете въздействието, което те оказват върху възприемането на марката, и да съобщите на аудиторията какво представлява вашата марка. Правилната цветова схема на логото може да направи или да разруши вашето лого и да повлияе на чувствата или емоциите, свързани с вашата марка.
Логото може да бъде черно-бяло, монохромно или многоцветно. Многоцветните лога имат цветови палитри, които са или аналогични, т.е. цветове със сходен оттенък, или допълващи се, т.е. цветове с далечен или противоположен оттенък.
Въпреки че може да е изкушаващо да изследвате всички цветове на дъгата, основното правило е да използвате не повече от три в логото си. Използването на твърде много нюанси може да стане объркващо и натруфено. Разгледайте следните цветове за лого, за да се вдъхновите.
Whole Foods Market
Тази верига магазини за еко-хранителни стоки, известнa с натурални и органични продукти, използва зелено в своето лого – както за старото, така и за новото. Зеленото е универсален символ на природата, както и на здравето, късмета и спокойствието. Това просто лого лесно въплъщава посланието на Whole Foods, което незабавно позволява на потребителите (и конкурентите) да разберат концепцията на бранда.
IKEA
Докато синьото и жълтото може да не ви накарат веднага да мислите за мебели, тези цветове са символ на специфични емоции. Жълтото изразява щастие и радост, а синьото означава доверие и стабилност. Използвайки тези два смели цвята заедно, логото на IKEA е безпогрешно и предава ясно индивидуалността на марката. Още по-интересно е, че IKEA споделя тези цветове с родния си флаг на Швеция, което помага за изграждането на тяхната идентичност още по-автентично.
Типография
Накратко, типографията се отнася до стила, вида и структурата на шрифта, използван в текста на вашето лого. Буквите могат да бъдат подредени по различен начин, поставени една върху друга, обърнати или позиционирани по много творчески начини, за да се създаде въздействащ дизайн на логото. Логото, основано на текст, може да се нарича също lettermark/буквен знак/, логотип и монограма.
По време на творческия процес е задължително да прегледате различни шрифтове за лого и да се опитате да изберете стил, който съответства на ценностите на вашата марка. Например, ако сте в здравната или медицинската индустрия, може да искате да използвате традиционен шрифт, който да изглежда надежден за вашата аудитория. Точно както правилото важи за цветовете, препоръчително е да не използвате повече от 2 или 3 шрифта, за да запазите простотата и последователността.
Нека разгледаме няколко примера за силно типографско лого.
The New York Times
Вероятно едно от най-разпознаваемите лога с много забележителен шрифт, “The New York Times” използва тази версия на логото си от почти 150 години. Шрифтът е базиран на шрифта Blackletter, наричан още Gothic, и винаги се появява в черно или бяло, в зависимост от цвета на фона, върху който е отпечатан. Когато види тази типография, читателят веднага познава източника, което е част от идентичността на вестника в предоставянето на авторитетни и надеждни новини на своите читатели.
Louis Vuitton
Една от най-известните марки за луксозни стоки, логото на Louis Vuitton е незабавно разпознаваемо, отбелязано с монограма LV. Логото с монограма (или lettermark) обикновено се състои от две или три букви, взети от името или инициалите на вашия бизнес. Този прост, но ефективен подход създава последователност и често е по-запомнящ се.
Изображения
Понякога типографията се придружава от символи или икони. Графиките в логото могат да бъдат прости или сложни, декоративни или функционални, самостоятелни или комбинирани с текст. В идеалния случай изображенията трябва да са представителни за самия продукт или за качеството на преживяването, свързано с вашия бизнес.
Понякога обаче в логата се използват абстрактни визуализации, за да се изрази творчество и да се олицетвори марката. Когато използвате неконвенционални или нестандартни изображения, препоръчително е да свържете тези идеи с история или усещане във връзка с вашия продукт. Не забравяйте, че каквото и изображение да използвате, то трябва да бъде мащабируемо и адаптивно, което означава, че може да бъде променяно по размер или форматирано за различни рекламни материали и все още да бъде разпознаваемо. Освен това, ако използвате сложно изображение, ще трябва да разработите варианти на логото за различни платформи и резолюции.
Ето някои примери за изображения и графики, използвани успешно в логото.
Patagonia
Наречена на споделената територия между Аржентина и Чили, Патагония е най-известна с устойчивите си дрехи за открито и положителното въздействие върху околната среда. Логото им е отличен пример за изображения, които изобразяват известния връх Монте Фиц Рой, разположен в южното ледено поле на Патагония.
Това лого ефективно улавя сложно изображение, като го опростява и стилизира, което на свой ред въплъщава както името, така и личността на марката. То също така се появява в много конфигурации – понякога се вижда без цвят или текст, предоставяйки отличен пример за мащабируемост и адаптивност по отношение на дизайна на логото.
Spotify
Логото на Spotify е пример за абстрактно изображение, което все пак успява да въплъти марката. Услугата за стрийминг на музика използва за логото си прост зелен кръг, запълнен с три хоризонтални линии. Тези линии са предназначени да изобразяват звукови вълни и са умишлено изкривени, за да придадат индивидуалност и да направят марката по-“човешка”. Самата графика е абстрактна, но историята зад нея има концептуален и визуален смисъл и поддържа идентичността и ценностите на марката.
Слоган
Слоганът обикновено се поставя под или около логото и представлява просто изречение или сбор от думи (обикновено между две и седем), които улавят сърцето или духа на марката. Това може да бъде полезно за формулиране на това, с което се занимава вашият бизнес, или на това, което той представлява. Не всички лога изискват слогани, но те определено могат да окажат въздействие и да помогнат за предаване на посланието на вашата марка и за култивиране разпознаваемостта на бранда.
Вижте някои известни примери за слогани на лого.
LG
Според фирмата LG “буквите “L” и “G” в кръг символизират света, бъдещето, младостта, човечеството и технологиите”. Техният слоган ефективно предава както основните им ценности, така и успява да използва същите две букви като името на марката си, за да предаде допълнително посланието си.
BMW
Слоганът на BMW се ражда в резултат на стратегическа маркетингова кампания през 70-те години на миналия век, целяща да преосмисли възприемането на марката, за да създаде едновременно идея и обещание за това какво представляват автомобилите BMW. Усилията бяха толкова успешни, че BMW се превърна в синоним на своя слоган като “The Ultimate Driving Machine”.
Къде най-често се използва лого
Уебсайтове: Като част от разпознаваемостта на марката, поставянето на вашето лого на сайта ви помага за идентифицирането на компанията и за развитието на последователност на вашето присъствие в интернет. Когато създавате уебсайт, уверете се, че логото ви е видимо и разпознаваемо за посетителите. Логата обикновено се поставят в заглавието и/или в footer-a на вашия сайт, като най-често са подравнени вляво и в идеалния случай са свързани с началната страница. Освен това логото ви може да се използва като favicon на уебсайта ви – малката икона, която се появява в прозореца на браузъра.
Визитни картички: Когато създавате визитна картичка, не забравяйте че тя е нещо като малък спомен. Нещо, с което потенциалните ви клиенти да ви запомнят и което те физически могат да запазят. Изобразяването на логото ви върху визитните картички е отлична възможност да раздвижите паметта им, така че да се върнат към вас по-късно.
Продукти, опаковки: Включването на вашето лого върху вашите стоки и продуктова опаковка е от ключово значение за разпознаваемостта. Това е и чудесен начин за изграждане на доверие и лоялност. Представете си, че някой върви по улицата с чанта с логото на вашата компания – това е безплатна реклама и социално доказателство.
Комуникации с клиентите: Вашето лого трябва да се появява във всякакъв вид комуникация с клиентите ви, включително имейли, бюлетини и кампании. Този обмен трябва да бъде лесно разпознаваем за вашата аудитория, за да може тя веднага да разбере с кого разговаря. Това е подсилване на идентичността на марката и допринася за надеждността на вашата компания.
Социални медии: Разполагането на логото ви в каналите на социалните медии помага за изграждането на единно социално присъствие. Тъй като социалните медии са изцяло за споделяне, искате да сте сигурни, че вашите снимки и визуални материали са брандирани. Това важи не само за публикациите в Instagram, Facebook, LinkedIn или YouTube, но и за други платформи като Telegram и Discord.
Вътрешни активи: Освен за външна употреба, логото ви има важна и необходима вътрешна цел – да популяризира фирмената ви култура. Такива неща като фирмени презентации, имейли или обучения трябва винаги да включват вашето лого. Освен това, ако някога създадете подаръци за служителите, искате екипът ви да носи логото ви с гордост. А това е нещо, с което можете да се гордеете и вие.
По какво се различава логото от брандинга?
Едно от често срещаните обърквания, с които се сблъскваме, е неразбирането на разликата между лого и брандинг. Звучи сложно, но разликата е съвсем проста: Вашата марка е съвкупността от възприятия, които хората имат за вашата компания. С други думи, тя може да се разглежда като цялостното впечатление, което вашата компания оставя у клиента.
Това впечатление може да бъде оставено от много неща, като например вашите реклами, рекламни клипове, обслужване на клиенти, а да, и от вашето лого.
Точно така, логото ви е част от вашия брандинг (а не обратното). Например, въпреки че логото на Apple е емблематично и незабавно разпознаваемо. Въпреки всичко, това не е единственото нещо което създава неговата елегантна, лесна за използване и удобна за клиентите идентичност на марката. Тези качества се изразяват чрез избора на дизайн в рекламите на билбордовете, рекламите, уеб дизайна и оформлението на магазините на място. Логото просто поддържа визуалната асоциация с тези неща. Освен това, нека си признаем, Apple просто не би била същата без тази симпатична, частично изядена ябълка.
Въпроси, на които да си отговорите, преди изработка на лого:
Фактори които влияят при изработка на лого
1. Коя е целевата аудитория?
Това е в основата на всяка марка. Ако не сте прецизирали целевата си аудитория, няма да можете да създадете лого, което да я привлече. Помислете за Barbi. Можете ли да си представите типично момичешката марка да има черен символ в стил емблема? Разбира се, че не.
2. Каква е индивидуалността на марката?
Професионална ли е или причудлива? Има ли марката ви женски дух? Помислете какъв човек би била вашата марка, ако приеме човешка форма. Логото трябва да отразява това.
Например YSL /Yves Saint Laurent/, луксозна марка, която е символ на елегантна изтънченост, не може да има лого, което да изглежда кичозно или да има много цветове. То трябва да бъде изцяло с прости, елегантни линии и изчистени форми.
3. Какъв е бюджетът?
Разбира се, всяко решение, което вземате, трябва да бъде съобразено с бюджета, който можете да отделите за проекта. Може да направите лого дизайн с безплатна програма или да наемете freelance дизайнер, който да изработи лого за нищожна сума. Но то може да не улови същността на марката, да доведе до забавяне и дори да бъде копирано от друга марка. Най-добре е да се обърнете към професионални агенции за лого дизайн, които имат опит в областта на почтеността и творческите постижения.
4. Какви цветове трябва да използвам?
Тъй като логото трябва да бъде видяно, цветовете играят важна роля при лого дизайн. Можете ли да си представите пламенна марка като Virgin да бъде поставена в мрачно кафяво? Или пък марка като Whole Foods с лилаво лого?
5. Каква трябва да е типографията?
Шрифтът, който сте избрали за логото си, ще повлияе значително на неговия характер. Това е двойно по-важно, ако изберете логотип за своята марка. Помислете за марки като IBM – шрифтът изглежда сериозен и професионален, съответстващ на духа на марката.
6. Какви форми да вземете предвид?
Формите играят голяма роля в дизайна на логото. Трябва ли логото ви да изглежда ъгловато и динамично? Или се нуждае от спокойни, меки форми, които напомнят за кръгове?
7. На какви материали/носители ще бъде поставено логото?
Това е важен въпрос – особено в епохата на интернет, когато марката ви се нуждае както от офлайн, така и от онлайн присъствие. За да регистрирате своята привлекателност във всички платформи, се нуждаете от универсално лого.
Какви ползи носи ефективния лого дизайн?
Привлича целевата ви аудитория
Вашето лого е най-разпознаваемият символ на марката ви. Ако искате да създадете успешна марка, то трябва да бъде запомнящо се. Доброто лого трябва да резонира с аудиторията ви и да бъде запомнящо се, за да се увеличи запомнянето на марката.
Предава посланието и индивидуалността на вашата марка
Логото е символичното проявление на дадена марка. То трябва да дава усещане за това какво представлява вашата марка. Например, емблематично лого като това на Харвардския университет напомня за кралските печати. То дава усещане за престиж и вдъхва гордост в съзнанието на тези, които са част от него.
Той е гъвкав и адаптивен
Това е съществен аспект от дизайна на логото. В цифровата ера доброто лого се пренася добре в различни медии.
Помислете за това на колко различни медии ще се използва вашето лого и дали то може да бъде адаптирано за тези медии. Също така, колко място е необходимо, за да се покаже логото? Ако се нуждаете от едноцветно лого, избирайте внимателно своя дизайнер, защото контрастът играе важна роля в този дизайн.
Автомобилният гигант Renault промениха логото си през 2021 г. с по-плосък и по-просторен дизайн. Причината за това е, че старото лого – сребрист ромб – не се визуализираше добре на цифрови носители.
Освен това – планираното навлизане на Renault в областта на електрическите автомобили се нуждаеше от лого, което да изглежда добре осветено от светлина. Следователно, те се нуждаеха от по-прост и универсален дизайн, който да изглежда добре на фона на различни материали.
Успехът на вашата марка с помощта на различни варианти на логото
Защо логото трябва да бъде гъвкаво?
Представете си логото на Google. Всеизвестно и незабавно разпознаваемо. Логото изписва името на марката. Това е класически логотип. Ако искате да го поставите върху страната на химикалка, то работи чудесно.
Помислете за поставянето на това хоризонтално лого в малък кръг – като профилна снимка във Facebook. Можете да видите колко трудно ще бъде това. Вместо текстово лого – логотип ви трябва логомарк – лого с картинен елемент, който ще представя марката.
Ето защо ви трябват варианти на логото. Лого, което може да се интерпретира по множество начини за различни медии, налично пространство и материали, е от съществено значение за всяка марка днес. Вижте тук как Google интерпретира логото си по различни начини – когато е налично само малко пространство, те избират версията с монограм.
Не забравяйте, че с разрастването на бизнеса ви и с промените на пазара ще трябва да промените марката си и да разширите нейната иконография. Трябва да поставите марката си в различни медии, за да достигнете до клиентите си в различни платформи. Логото, което е универсално и адаптивно, ще бъде необходимост.
Проектирането на лого не е работа за аматьори. Ако искате да осигурите гъвкавост на логото за вашата марка – обърнете се към експертнa агенции за фирмена идентичност.
Заключение
Въпреки че логото може да изглежда незначително, правилното му изработване е от съществено значение за вашия бизнес.
Тъй като имаме голям опит в тази област, ние от екипът за изработка на лого от Elista.bg създаваме всеки лого дизайн с ясна концепция, която е съчетана с подходящите визуални елементи. Предлагаме висококачествен лого дизайн на конкурентна цена, като ви предоставяме работата с професионален дизайнер, което е вашата застраховка за постигане на отличен резултат.
Защото силното лого има силата да влияе и показва идентичността, мисията и идеалите на вашия бизнес. То може да промени възприемането на марката, да създаде спомен за нея и дори да отключи нови възможности.