Хората използват тези термини като взаимозаменяеми синоними всеки ден, но те не означават едно и също.
Въпреки че и трите работят заедно, всеки от тях има своя функция и цел, когато става въпрос за успеха или признанието, което получава даден бизнес. Поради това объркване искаме да се задълбочим и да определим каква точно е разликата между бранд, брандинг и бранд идентичност и в тази статия ще научите как да ги използвате правилно.
И така, разбрали сте за силата на брандинга.
Може би някой приятел-маркетолог Ви е казал, че трябва да инвестирате във бранд идентичност на марката и да изградите онлайн присъствието си като бранд.
Ние, от екипът за фирмена идентичност от Elista.bg, професионално може да помогнем с уникален фирмен брандинг на утвърдени компании при нужда от неговото обновяване, така и на start up компании с цялостни решения и концепции за визията като: изработка на лого, избор на цветове, графичен дизайн за нуждите на фирмения уебсайт или социални мрежи, печатна и дигитална реклама, външна реклама, а също и дизайн, печат и изработка на рекламни материали, както и дизайн на продуктова опаковка или продуктова кутия.
Или може би сте прочели статия, в която накратко се споменава думата “бранд”? Какъвто и да е случаят, вие сте заинтригувани.
Но също така разпознавате и един сериозен проблем – не знаете откъде да започнете.
Какво е брандинг и какво всъщност означава процесът на брандиране?
И как трябва да действате?
Трябва ли да научите как да си направим лого и да започнете своя лого дизайн с безплатна програма или да се доверите на професионалист за изработка на лого?
В края на краищата термините: бранд, брандинг, бранд идентичност и лого сякаш описват едно и също нещо, нали? По същество – да и не. Подобно на много големи компании, всичко това е свързано с начина, по който се управлява бизнес (компания, услуга или продукт). И когато си помислите за известни марки като: Apple, Starbucks, Coca-Cola, IBM, UPS и т.н., вероятно се сещате за техните лога.
Освен това (ако сте се сблъсквали с тях и преди) сигурно сте направили някои асоциации с тези марки. Добри или лоши. Силни или слаби. Дали чрез собствения си опит, или чрез реклама, има определен начин, по който се чувствате към тях, когато видите тези лога.
Но нека го кажем ясно:
|| Логото не е вашата марка, нито вашата идентичност.
Всъщност логото Ви е по-малко от 10% от вашата марка.
Може да е трудно за възприемане от хората, но бранд, брандинг и бранд идентичност на марката имат различни роли, които заедно формират възприемания образ на даден бизнес, услуга или продукт.
Много хора смятат, че дизайнът е чисто естетическа професия, или дори рекламна дисциплина.
- Но това не е вярно.
Дизайнът е начин на мислене за решаване на проблеми, който е добре адаптиран да помага на компаниите при решаването на множество практически, реални предизвикателства.
Затова в следващите параграфи ще разгледам подробно разликите между термините: бранд, брандинг и бранд идентичност.
Надяваме се, че ще успеете наистина да схванете значението им и да разберете потенциала на всеки от тях.
Какво е бранд, брандинг и бранд идентичност?
Значението, което хората придават на вашата компания, продукт или услуга.
Сетивните елементи, които се използват за идентифициране на дадена марка.
Действията, които предприемате, за да изградите определен имидж на вашата компания.
Знак или икона, която идентифицира бизнеса в най-простата му форма.
Нека се потопим малко по-надълбоко…
Какво е бранд?
Думата “бранд” се използва доста свободно в наши дни.
Например, хората често използват думата “бранд”, за да говорят за лого, въпреки че логото или фирмената идентичност не са марка. Но в действителност марката е много повече от това.
Брандът е набор от нематериални активи на дадена компания, услуга или продукт. Той е определение за емоционална връзка между клиентите и бизнеса.
|| Брандът е интуитивното усещане на човека за дадена компания.
Всеки ден откриваме нови неща, които ни интересуват, или виждаме нов продукт в магазина за хранителни стоки, който се конкурира с останалите продукти за нашите пари. Тази конкуренция създава безкраен избор и компаниите искат да станат незаменими в живота ни и търсят начини да се свържат с нас не само звуково или визуално, но и емоционално.
И така, с оглед на казаното по-горе:
Марката вече не е това, което казваме на потребителя, че е – тя е това, което потребителите си казват един на друг. “Scott Cook“
|| Брандът е взаимоотношение.
Хората се нуждаят от емоционална навигация.
Хората искат връзка, развитие и нещо ново.
Трябва да убедите хората да вярват в продукта или идеите Ви толкова, колкото и вие, като използвате плам, ревност, смелост и хитрост, за да мобилизирате клиентите и служителите си да станат толкова запалени по дадена кауза, колкото и вие.
Ето защо един силен бранд трябва да се откроява на един гъсто претъпкан пазар.
Хората се влюбват в марките, доверяват им се и вярват в тяхното превъзходство.
Вземете за пример Apple. Има фанатици на марката, които ще купуват нейните продукти, дори и да не са по-добри или по-евтини от тези на конкуренцията.
Начинът, по който се възприема дадена марка, влияе върху нейния успех.
В един смисъл, може би най-важния, марката е обещание.
Спомнете си за някои от най-добрите марки и веднага ще разберете какво обещават: Tesla, Coca-Cola, Apple.
Основите на изграждането на бранд – от слушането и ученето от клиентите до адекватното задоволяване на техните нужди – са се увеличили в света на цифровите комуникации и овластяването на потребителите.
Марката е обещание към клиентите.
Изпълнението на обещанието ще направи клиентите щастливи и ще продължи да изгражда доверие в марката. Знаете какво ще получите от добре брандиран продукт или услуга.
Така че да обобщим: Брандът е начинът, по който клиентът Ви възприема.
Каква е разликата между бранд и лого?
Брандът, брандинга и бранд идентичността помагат на хората да разпознаят вашето лого, но има съществена разлика между “бранд” и “лого”. Отново, ако помислим за този кръг, логото ще бъде в центъра като много специфичен аспект на марката.
Както вече обсъдихме, марката е начинът, по който другите хора възприемат вашия бизнес. Става въпрос за това, което те чувстват, а не само за това, което виждат (например лого). Въпреки това можете да оформите възприятието на хората за вашия бранд чрез брандиране и дизайн на идентичността на марката, но на това ще се спрем малко по-късно.
Логото е един от елементите на дизайна на вашата визуална идентичност. Определението за лого е графичен знак, символ или емблема, съставена от текст и/или илюстрации, която идентифицира по уникален начин даден бизнес, правейки го лесно разпознаваем.
Какво е бранд идентичност?
Ако брандът е това, което мислят за вас, когато не сте в стаята, как можете да повлияете на това възприятие? Именно тук се появява терминът “бранд идентичност”. Идентичността на марката е осезаема, така че въздейства на сетивата. Бранд идентичността е това, което можете да видите. Тя подхранва разпознаването, засилва диференциацията и прави големите идеи и значение достъпни.
|| Вие я виждате, докосвате, държите, чувате, гледате как се движи.
Казано по-просто: всичко, което можете да видите (визуалният език), е идентичността на марката. Като се започне от типографията, цветовете, логото и се премине през оформлението, решетката, композицията, от моушън графиката до опаковките (печатния дизайн) и графиката в социалните медии, уеб дизайна (цифровия дизайн) и много други.
Всичко, което е визуално за дадена марка, наричаме бранд идентичност (или фирмена идентичност, ако желаете).
Така че следващия път, когато търсите “бранд дизайнер”, трябва по-скоро да помислите дали да не потърсите дизайнер на фирмена идентичност.
|| Бранд идентичността е това, което можем да видим.
Общата цел на идентичността на марката е да намерите елементи, които можете да използвате, за да разкажете историята си и да ангажирате хората да разберат кои сте по смислен начин. По този начин всеки път, когато продуктът Ви се появява, той ще бъде последователен във външния си вид.
Някои от тези елементи са името, логото, тонът, слоганът, шрифтът и формата, които създават привлекателност. Идентичността на марката е отделна категория от имиджа на марката.
Идентичността на марката се състои от елементи като:
- Логотип или лого
- Ключови цветове
- Стандартна типографска обработка
- Библиотека от графични елементи
- Корпоративни шрифтове
- Последователен стил за изображенията
Ключът към успешната бранд идентичност е последователността. Това позволява на аудиторията Ви да си създаде спомени за това кои сте и какво можете да им предложите. Най-голямата цел на идентичността на марката е да има насоки за това как трябва да използвате визуалните си активи, за да осигурите тази последователност.
Последователността в бранд идентичността Ви помага да се проектира видът култура, която заобикаля не само вашата компания, но и вашия продукт. Тази култура, ако е направена правилно, се превръща в идентичност на марката за целия ви бизнес.
И така, да се върнем към логото като идея за марка. Само по себе си логото Ви не е идентичност на марката, то е част от цялата Ви бранд идентичност. По същество това е работата на графичните дизайнери. Дизайнерите не създават бранд за своите клиенти, а създават бранд идентичност на своя клиент.
Бранд идентичност Vs Лого
Логото е част от идентичността на вашата марка. То е един от графичните елементи на цялостната визуална идентичност на вашата марка.
Когато инвестирате в дизайн на визуална идентичност за вашия бизнес, не се ограничавайте, като поискате “само лого”. По наше професионално мнение логото не съществува извън идентичността на марката.
Логото не Ви разграничава, то по същество е просто поставяне на стикер върху името на вашата марка.
Професионалният дизайн на бранд идентичност включва цветове, шрифтове, вариации на логото и т.н., което помага:
- да запазите визуалната си идентичност последователна на различни места
- да направите марката си по-разпознаваема за обществеността.
Какво е брандинг?
Досега научихме, че марката е връзка, а идентичността на марката е дизайнът. Марката е нематериална, а идентичността на марката е материална. Знаем, че не се проектира марка, а се изгражда марка. Научихме също, че това, което проектирате, е идентичността на марката.
Брандингът е цялостен процес създаване на име и имидж на бизнеса, които му помагат да се отличи от конкуренцията, наред с много други ползи.
Този процес се осъществява главно чрез рекламни кампании с последователна тема. С последователно използване на бранд идентичността (визуалния език) и стратегията на марката, която стои в основата ѝ.
Брандингът е свързан с използването на всяка възможност да се изрази защо хората трябва да изберат една марка пред друга. Компаниите използват брандинга като желание да водят, да изпреварват конкуренцията и да предоставят на служителите най-добрите инструменти за достигане до клиентите.
И така, брандингът е едновременно осезаема и неосезаема съвкупност от атрибутите на продукта: неговото име, опаковка и цена, неговата история, репутация и начинът, по който се рекламира.
С други думи:
Брандинг процесът е предаване на характеристики, ценности и атрибути, които изясняват какво е и какво не е тази конкретна марка. И от Вас зависи как ще предадете тези характеристики. Затова се уверете, че съобщавате това, с което искате да Ви асоциират. Независимо дали става дума за вашата компания, продукт или за вас като лична марка.
Проблемът с брандинга е, че той не е универсален. Той е план за изясняване на това, което се предлага от дадена компания, и дори описва резултатите, които се очакват. Думата “очаквани” може да бъде много хлъзгава, така че трябва да бъдете внимателни.
Вашето намерение може да е да представите себе си и бранда на фирмата си като приятелски настроени, заслужаващи доверие и разбиращи, но начинът, по който Ви виждат, може да е различен, така че искате да сте сигурни, че стратегията на марката Ви е последователна и насочва фирмата Ви към правене на бизнес, както и към разбиране на нуждите на клиента.
Защо брандинга е важен?
- Брандингът подобрява разпознаваемостта.
Брандингът помага за подобряване на разпознаваемостта на марката чрез дизайна на визуалната идентичност на марката, комуникациите, опита на клиентите, рекламата и др. Една марка е по-разпознаваема, когато нейното брандиране е последователно във всички канали.
- Брандингът създава лоялни клиенти.
Хората не са лоялни към даден продукт или услуга, а към марката, която го продава. Бранд, който ясно предава своето обещание и последователно го изпълнява с течение на времето, ще изгради общност от лоялни клиенти.
- Брандингът разграничава вашата компания.
Чрез брандингът, вие съобщавате обещание чрез дизайна на визуалната идентичност на продукта, копирайтинга, качеството, ценностите и т.н., което ви помага да се разграничите от конкуренцията.
Какво е лого?
За да разберем какво представлява логото, първо трябва да разберем за какво служи то.
|| Логото е за… идентификация.
Логото идентифицира дадена компания или продукт чрез използването на знак, флаг, символ или подпис. Логото не продава директно компанията, нито пък рядко описва бизнеса. Значението на логото произтича от качеството на нещата, които символизира, а не обратното – логото има за цел да идентифицира, а не да обяснява. Накратко, това, което означава едно лого, е по-важно от това как изглежда.
Какво е значението на логото?
И така, какво е значението на логото? Наличието на лого е важно, защото то осигурява на потребителите разпознаваем знак, който гарантира, че хората ще запомнят вашата марка.
Какво прави едно лого добро? Добрите лога са създадени така, че да се запомнят.
Когато някой види вашето лого, а след това успешно си спомня за вашата марка, когато види логото Ви, това се нарича “разпознаване на бранда”. Какво представлява разпознаването на бранда или Brand awareness? Разпознаване на бранд е, когато човек може правилно да идентифицира определен продукт или услуга само като види логото на компанията.
Когато логото е стратегически проектирано, то предава и предизвиква определени ценности и емоции на марката в съзнанието на зрителите. В идеалния случай искате хората веднага да свържат вашето лого с вашата компания и продуктите или услугите, които предлагате. Дори нещо повече, искате логото ви да представя характера на вашата марка, като предизвиква положителни чувства у зрителите.
Искате ли да научите в детайли – Какво е лого? Разгледайте нашата статия
Нека обобщим
Брандът е връзка между клиентите и бизнеса.
Бранд идентичността е това, което можем да видим, това е дизайнът на марката.
Брандингът е процес на изграждане на осведоменост и степен на лоялност.
Силните марки не се създават просто така.
Обикновено те са резултат от дългосрочна стратегия, която определя начина, по който компанията прави бизнес, и е тясно свързана с разбирането на нуждите на клиентите.
Помислете какво предлагате, какво Ви отличава. Доверявайки се на услугата фирмена идентичност от Elista.bg, Вие получавате идентичност на марката (визуализацията), която съответства на вашите основни ценности, мисия и визия във всяка точка на контакт с вашата аудитория.